De kracht van verandering binnen organisaties

Stond een onderneming vroeger symbool voor stabiliteit en voorspelbaarheid, tegenwoordig lijkt elk bedrijf wel permanent in beweging. “Verander of verdwijn” is een veelgehoorde kreet in de zakelijke markt. De veranderingen in ondernemingen en organisaties zijn soms ingrijpend en spectaculair, maar veel vaker heel geleidelijk, nauwelijks merkbaar voor de buitenwereld. Welke veranderingen staan ú te wachten komend jaar?

Onze huidige samenleving is verantwoordelijk voor die groeiende neiging tot verandering. Het cliché luidt niet voor niets ‘Stilstand is achteruitgang’. En eerlijk gezegd is het haast onmogelijk om je aan deze ‘ratrace’ te onttrekken. Voor zowel profit- als non-profit-organisaties geldt dat de concurrentie groeit. Er komen steeds meer spelers in het veld en de grenzen tussen u en uw mededingers vervagen of worden kleiner.

Een volgend element is de sterke toename van technologische vernieuwingen. Zowel op het vlak van producten en diensten als op het vlak van processen volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op, met als gevolg dat de klant snel leert om méér en hogere eisen te stellen aan onze producten en diensten. Naarmate die verwachtingen toenemen, wordt de druk op de bedrijven of organisaties groter.

Als laatste is er natuurlijk de stimulans vanuit de politiek om te veranderen. De in gang gezette deregulering biedt nieuwe kansen en zorgt voor nieuwe spelers en meer competitie. De politiek is –direct of indirect – van invloed op de strategie en de structuur van organisaties. Ze stimuleert in veel gevallen het zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden, ook met buitenlandse partners, want globalisering is een fenomeen waar ondernemers serieus rekening mee dienen te houden. Bedrijven verlengen hun bestaansrecht door tactische en strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Het is duidelijk dat externe factoren van grote invloed zijn op de groeiende interne druk binnen organisaties om hun competitieve marktpositie te handhaven. Kernvraag voor iedere organisatie is dan ook “Hoe behouden we onze voorsprong op onze concurrent?”. Deze vraag maakt aanpassingen aan de verander(en)de omstandigheden noodzakelijk en onontkoombaar, ondanks de angst of tegenzin van velen voor verandering. Verandering zorgt immers voor onzekerheid, voor een onvoorspelbare toekomst. Of toch niet?

Voor ingrijpende veranderingen, zoals fusies of overname van bedrijven of afdelingen, kan het voor u als ondernemer nuttig zijn om het verandertraject met een externe – objectieve – partij te bespreken. Als niet-gebonden sparringpartner weten deze organisatieadviseurs en verandermanagers u te behoeden voor valkuilen en onnodige hoofdbrekens. Deze
professionals begeleiden u bij de veranderprocessen en zorgen dat uw doelstellingen worden gehaald. Een zorgvuldige investering kan in dit soort gevallen veel rendement opleveren.

Mijn advies:

Belangrijk is om uw medewerkers actief te betrekken bij elke verandering. Stelt u zich eens voor dat iedereen voortaan op een andere tijd luncht en u plotseling alleen met uw lunchpakket in het bedrijfsrestaurant staat. Dat had u natuurlijk graag willen weten van tevoren. Voor uw medewerkers geldt hetzelfde. Communiceer bij veranderingen de aanleiding, de doelstelling, de aanpak én de uitkomst. Nieuwe collega, nieuwe manager, nieuwe procedure, nieuw logo, andere bedrijfskleding, voor alles wat verandert geldt: vertel het, deel het en verander samen!

Ik ben erg benieuwd hoe veranderingen in organisaties tot stand komen.
Wat zijn de grootste valkuilen en waar liggen de mooiste kansen?
Laat een reactie achter, zodat anderen er ook baat bij hebben of op kunnen reageren.

Kennis delen = vermenigvuldigen!

Over MarieAnneBorst

about.me/marieanneborst.com
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie