Presentatie HRM-er slaat plank mis (incl. 5 handige adviezen)

Steeds vaker gehoord bij lijnmanagement: ‘Geen idee waar HR mee bezig is, maar de juiste mensen worden niet gevonden.’ Nu ik hoor je al denken, ik werk juist zo hard om de goede kandidaten te vinden! Toch heeft de lijn op één of andere manier vaak een andere kijk op het functioneren van HR afdelingen.

Op het moment dat het lastig is om aan te tonen wat HR precies betekent voor de organisatie, praten steeds meer HRM-ers in ‘softe taal’, terwijl er steeds meer behoefte is in de lijn en bij de directie aan ‘harde taal’. Cijfers, feiten en overzichten. Maakt dit het nou minder leuk voor HR?

Ik denk van niet. Juist het kunnen overtuigen van directieleden van de toegevoegde waarde van HR door resultaten te laten zien zet HR vaak weer terug op de kaart. Vrouwen beheersen nog steeds het meest de HR afdelingen. Nu staan vrouwen erom bekend te schuwen voor hun eigen PR of de PR van de afdeling. Maar als je vermijdt met de juiste taal de andere kant van de tafel aan te spreken, mis je uiteindelijk het doel – HR op de kaart zetten.

5 handige adviezen voor de zelfbewuste HRM-er:

1. Kom met feiten (getallen, bedragen, percentages).
Haal de drama en emotie eruit, leg het op tafel zoals het is.

2. Maak je verhaal aantrekkelijk.
Als je weet wie jouw presentatie moet ‘eten’, kun je de maaltijd net zo leuk, aantrekkelijk serveren als je zelf wilt. Houdt niet terug. Houdt de directie van een stevige Powerpoint of juist een enerverende Prezi: ga ervoor. Houden ze van één A4, dan weet je wat je te doen staat.

3. Breng de boodschap met zelfvertrouwen.
Bereid je verhaal goed voor, hoe kort/lang, belangrijk/urgent ook. Weet wat de ander wil horen (uitkomsten, feiten, nieuwtjes) en hoe. Door je te concentreren op de feiten, kun je met een aansprekende opbouw van je verhaal de toehoorder geboeid houden.

4. Zeg wat de ander moet onthouden.
De grootste valkuil bij HRM-ers is dat ze meer woorden nodig hebben dan noodzakelijk. Tegelijkertijd wordt er minder onthouden. Hoe meer woorden, hoe minder sterk je boodschap.

5. Wees voorbereid op onverschilligheid en bezwaren.
Kritische vragen zijn heel fijn om te krijgen. Het biedt je de kans om vraagtekens om te zetten in uitroeptekens – maak hiervan handig gebruik door je uitstekende voorbereiding en berekeningen. Hoe meer bezwaren en kritische vragen, hoe beter je het doet. Je hebt de interesse en kunt hierdoor het gesprek aangaan. Onverschilligheid kan diverse oorzaken hebben, maar de belangrijkste is wel dat je toehoorder(s) niet krijgen wat ze willen of verwachten. Jouw verhaal spreekt niet tot de verbeelding. Let dan nog eens goed op je eigen houding/gedrag/vooringenomen verwachting van de uitkomst van het gesprek, de ondersteunende (presentatie-)middelen en de inhoud van je verhaal.

Jouw mening wordt gewaardeerd! Laat me weten wat je dit artikel vindt.

Over MarieAnneBorst

about.me/marieanneborst.com
Dit bericht werd geplaatst in HRM, Management, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie