Waarom verzuim zo duur is…

Ziekteverzuim is tegenwoordig big business. Geen wonder, want de kosten rijzen voor de werkgever al gauw de pan uit. Terwijl dat met een goed personeelsbeleid fors valt te beperken. Rekent u even mee?

De teller start al bij het telefoontje op de vroege maandagochtend van Jantine, uw onmisbare verkoopmedewerker. Ze voelt zich niet helemaal oké en moet van haar huisarts vier dagen rust nemen. Uiteraard toont u begrip en zorgt u dat er een bloemetje haar kant
opgaat. Al loopt Jantine’s salaris ondertussen wel door: 15 euro bruto per uur, dus 480 euro voor vier dagen. Zeg maar 600 euro (een week) want de eerste Nederlander die zich op een vrijdag beter meldt moet immers nog geboren worden.

Hamvraag: had Jantine deze week deadlines te halen? Kost zo een dagdeel om dat uit te zoeken. De meest urgente zaken? Een collega zal het moeten oppakken. Die komt daardoor niet aan eigen werk toe: dubbel verlies dus: 800 euro. Huurt u iemand in, reken dan 950 euro. Vermeerderd met het tijdverlies om de vervanger in te werken. En
dan maar hopen dat alles goed gaat, want ontevreden klanten is natuurlijk wel het laatste waar u op zit te wachten. Oh ja, vergeet ook de kosten van de Arbo dienstverlening niet.

U snapt het al: bereken de prijs van een zieke maar gerust met de verzuimkostenfactor 3. Een medewerker die 4 dagen verzuimt en gebruikelijk 8 uur werkt met een bruto uurloon van 15 euro kost u als werkgever dus al gauw 1550 euro! Daarom is het zo ontzettend lucratief om ziekteverzuim te voorkomen of te beperken.

Doe uw voordeel met de volgende vier kritische succesfactoren bij de aanpak van verzuim.
Als eerste is er de wet Verbetering Poortwachter die stelt dat de werkgever én de werknemer samen verantwoordelijk voor een optimale en duurzame reïntegratie bij verzuim. Dat houdt ondermeer in dat u de doorbetaling van het salaris mag opschorten als uw zieke werknemer weigert mee te werken aan zijn reïntegratie. Dat kan alleen als er een goed dossier is, waarbij u afspraken en genomen maatregelen goed vastlegt.

Ten tweede: gebruik uw bedrijfsarts. Sinds juli 2005 bent u namelijk vrij in de keuze van uw Arbo-dienstverlening. Dat betekent dat u ook de bedrijfsarts om advies kan vragen over de medische beperkingen van de medewerker om wel of niet te kunnen werken.

Derde punt: registreer en onderzoek het ziekteverzuim. Dat geeft zicht op oorzaken en risicogroepen zodat u gericht preventief beleid kunt ontwikkelen.

Last but not least: zorg voor een helder verzuimbeleid. Hoe makkelijk of moeilijk is het om je ziek te melden? En wat voor mogelijkheden of oplossingen zijn er om niet te verzuimen? Inventariseer wat de medewerker nog wel aan werk kan verrichten. Een gezond verzuim is dus niet zomaar geregeld maar bij een gerichte aanpak en uitvoering valt er een hoop te besparen!

TIPS

Veel gehoord bij een telefonische ziekmelding: “Beterschap hè! Doe het rustig aan.” Mijn tip aan u: zeg “Doe het rustig aan…… op het werk! Kom gewoon, dan kijken we wat je vandaag wél kan doen.” Als ondernemer of manager weet u namelijk dat er altijd werk ligt…

Een nacht slecht geslapen, een ziek kind thuis, het zijn allemaal geen redenen tot ziekmelden. Stel uw medewerker voor om een vrije dag te nemen. U zult zien dat uw kort verzuim snel minder wordt.

Over MarieAnneBorst

about.me/marieanneborst.com
Dit bericht werd geplaatst in HRM, Management en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie