Welke foto zet ik op mijn online netwerk? (incl. 5 handige tips)

Tijdens het zoeken van een bekende op HRbase kwam ik diverse leuke foto’s tegen van HRM-ers. Het zette me aan het denken, want momenteel worden online netwerken als HRbase en LinkedIn en in toenemende mate ook Facebook zakelijk gebruikt. In een zakelijke context wil je graag de rol vervullen van een professional.

Waarom worden privé foto’s op zakelijke netwerken gebruikt?
1. Ik zie social media als social, niet zakelijk
2. Ik vind dat mijn persoonlijke leven sterk verweven is met het zakelijke
3. Ik vind het ook leuk om privé foto’s van anderen te zien, dus doe ik het ook

Waarom worden mensen die privé foto’s gebruiken minder snel serieus genomen?
1. Ik wil je gezicht zien, niet een grote zonnebril en zwembroek
2. Ik wil je kunnen inschatten, maar je maakt het me lastig je als professional te zien als ik door de trouwjurk of carnavalsoutfit moet kijken.
3. Ik wil je foto meenemen in mijn inschatting of ik je zakelijk gezien beter wil leren kennen, maar je nodigt me uit om in je achtertuin te zitten met kleine kinderen op schoot en ontbloot bovenlijf.

5 handige tips voor een goede foto op online netwerken:

1. Gebruik een foto. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid bij diverse netwerken. Een foto maakt het betrouwbaar, herkenbaar, vertrouwd en helemaal eigen.
2. Gebruik een foto van jezelf! Niet van bloemen, je kind, logo, een zonsondergang of groepen mensen. Het gaat om jou, jouw berichten, mening, vragen en opmerkingen. Foto’s van andere mensen of dingen dan jezelf: plaats ze op Facebook in je album. Hartstikke leuk! Zeker voor vrienden en familie.
3. Gebruik een foto waarop je ogen duidelijk te zien zijn. Als je jezelf voorstelt maak je ook eerst oogcontact, voordat je een hand geeft. Foto’s waarop mensen wegkijken nodigen minder snel uit tot het leggen van contact.
4. Gebruik een foto waar je lachend op staat. Niemand heeft baat bij een foto van je waarop je als een verschrikt konijn in de koplampen van een auto kijkt of waarop je boos kijkt (vaak verward met serieus). De poppetjes in je ogen kunnen het verschil maken.
5. Gebruik een foto die uitstraalt wat jij uit wilt stralen als professional. Zakelijk, informeel of deskundig. Wil je als manager, adviseur of assistent gezien worden? Denk goed na welke foto dit voor jou doet. Is de achtergrond buiten of binnen? Maakt de achtergrond je uitstraling sterker of juist zwakker? Staan je ogen droevig, angstig, vrolijk, gedreven, gepassioneerd, blij? Let op de details en zorg dat je je hoofd als centraal punt stelt. Hele lichamen zijn leuk op foto’s, maar online wordt de foto niet groter dan de nagel van je duim. Zoek oogcontact!

Graag hoor ik wat jouw mening is over het gebruik van foto’s op online netwerken!
Ook ben ik benieuwd of deze tips waardevol zijn geweest… Zo kan ik mijn blog voor jou interessant houden! Je reactie wordt op prijs gesteld.

Over MarieAnneBorst

about.me/marieanneborst.com
Dit bericht werd geplaatst in HRM, Management, Personal, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie