Leiding geven of leiding nemen?

Alle kans dat u als manager het beste voorbeeld geeft van hoe het niet moet. Hoe vaak had u vroeger zelf geen kritiek op uw baas? Zonder het te weten of te willen, bent u als manager een voorbeeld voor uw personeel. Zoals een vader dat nu eenmaal per definitie is voor zijn zoon en een moeder voor haar dochter. Wat u goed doet, nemen uw medewerkers mee in hun loopbaan. Wat u verkeerd doet, zal hen eveneens vormen.

Het lastige is natuurlijk dat u niet altijd weet wat u als manager in de ogen van uw medewerkers goed of verkeerd doet. Om daarachter te komen, is het handig om iets af te weten van de verschillende stijlen van management. Bent u bijvoorbeeld een leidinggevende of leidingnemende? Als we deze twee termen projecteren op het verkeer, zou de vraag luiden of u wacht tot u voorrang krijgt of het neemt.

Leiding geven betekent dat je mensen de ruimte geeft om te groeien, fouten te maken en daarvan te leren. Je bent dus meer coach dan baas. Grote valkuil hierbij is dat managers van dit type vaak erg graag aardig gevonden willen worden, waardoor ze soms verantwoordelijkheden ontwijken om toch maar ‘één van hen’ te kunnen blijven. Leiding nemen is een managementstijl waarin het past om duidelijk te zijn in je verwachtingen, keuzes te maken (ook al zijn deze niet altijd populair) en te staan voor je mensen, je organisatie en product of dienst. Maar ook de leidingnemende manager heeft zijn valkuilen. Zo kan hij nogal eens over initiatieven van medewerkers heen walsen en staat hij op grotere afstand tot werkvloer, waardoor hij niet altijd even goed aanvoelt wat daar speelt.
Of u een leidinggevende bent of een leidingnemende, waar het om gaat is dat medewerkers u altijd zullen beoordelen. Dat deed u zelf vroeger toch ook, nietwaar?

De kunst is om als manager te leren schakelen tussen de beide stijlen. Om te leren beoordelen bij welke persoon of in welke situatie je beter leiding kunt geven en wanneer je het beter kunt nemen.
Leiding nemen werkt vaak goed bij nieuwe medewerkers die directe sturing en instructies nodig hebben om ingewerkt te raken. De gevende, coachende stijl is meer geschikt voor reeds ingewerkte medewerkers met talent die vrijheid nodig hebben tot ontdekking en ontwikkeling.
Evenals bij processen die om ruimte vragen zoals teambuilding, innovatie en veranderingen.
Maar situaties die kunnen escaleren, zoals onenigheid op de werkvloer, dreigende klanten of slecht functionerende medewerkers vragen om de leiding nemende stijl.

TIP
Tijd dus, om uit uw comfortzone te komen en een andere stijl te proberen bij een medewerker als deze daar beter door presteert. Ambitieuze medewerkers die door willen groeien richting management, zullen u altijd beoordelen op uw vaardigheden als manager.

Laat ons weten wat uw ervaringen zijn als leidinggevende of als medewerker.
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet!
http://www.pithr.com

Over MarieAnneBorst

about.me/marieanneborst.com
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie